Av David K Andersen
Alle biler får en midlife makeover nå for tiden, eller et facelift som de fleste kaller det. Ny front, nye spoilere, litt endringer inne i bilen og modifikasjoner her og der, er det stort sett hva det går i. Noen merker, som feks BMW og Mercedes, har også tradisjon for å skifte ut motorer midt i modellens livs-syklus og ikke når det kommer helt nye biler. Man kan jo lure på hva vitsen er siden bilene stort sett ser like ut og ikke minst er mer eller mindre helt like å kjøre før og etter facelift. Årsaken er todelt. For det første er det en del faste kunder som automatisk bytter bil når en ny versjon kommer. Viktigst er nok imidlertid at med oppdaterte modeller, følger presseomtale og dermed ny blest om en modell som begynner å miste moment på salgs-statistikkene.
Det er sjelden vi ser at en produsent gjør facelift på mer enn en enkelt modell om gangen. Det lønner seg ikke, siden det blir så mye på en gang at det er vanskeligere å dra ut presseomtalene. Denne uken gjorde likevel Volvo nettopp dette: De introduserte facelift av hele 6 modeller samtidig. Svært uvanlig, men kanskje de har gjort et regnestykke som viser at det lønner seg å gjør alt på en gang, fremfor å arrangere pressevisninger/prøvekjøringer for hver enkelt modell over en periode på to år.
Bilene det gjelder er S60, V60, XC60, V70, XC70 og S80. De vil bli introdusert for publikum med utfyllende teknisk info på Geneve-messen om ikke lenge, så det er ikke all verden vi vet ennå. Men bilder har vi, og dessuten litt annen info.
Du har kanskje sett TFT-displayet som utgjør hele instrumentvisningen i nesten nye V40? Dette kommer nå i hele rekken nevnt over, og er altså en ren dataskjerm fremfor faktiske klokker for turteller, speedometer osv. Klokkene ser imidlertid fortsatt ut som ekte instrumenter takket være høy oppløsning, men det gir selvfølgelig mer fleksibiltet på denne måten. Dessuten kan man til en viss grad selv bestemme hva slags farger og design man ønsker på instrumentene ved enkle knappetrykk. Dette er en trend vi har sett de siste to-tre årene, blant annet i Jaguar, Lexus og nye Corvette. Regn med at fler enn Volvo kommer med dette de kommende årene.
Ellers er materialene innvendig oppdatert for å gi et bedre kvalitetsinntrykk. Det blir mulig å få senkede sportschassiser uten å kjøpe R-pakke, og noen av motorene ventes å få redusert utslipp og bedre drivstofføkonomi.
S60 |
V60 |
V70 |
XC70 |
XC60 |
S80 |