Av David K Andersen
Iskjøring
Etter å ha holdt på med alt annet tidligere i vinter, ble det endelig muligheter til kjøring på isen denne helgen. Helt siden forrige vinter har jeg hatt planer om å skaffe en grei isbil, men kom såklart aldri så langt. Derfor var det hyggelig å få tilbud om å låne biler denne helgen. Å kjøre bil på en sjø med rallypiggdekk, er omtrent som å kjøre Porsche eller Ferrari for første gang: Det er bare så overraskende rått og kult, at det ikke er mulig å forstå det før man har prøvd. Og etterpå blir man aldri helt den samme.
Samtidig som det er usannsynlig moro, er det også litt skremmende. Ikke fordi det er farlig, men fordi når man kjører på en bane på sjøen, er konsekvensene av å kjøre av veien lik null. Det i sin tur gjør at man virkelig tøyer grensene så langt man kan og da blottlegger man samtidig sine svakheter som sjåfør. Likevel er det positivt å se hva man trenger å jobbe med. Dermed blir iskjøring utrolig bra kjøretrening for den som bruker sommeren til å kjøre billøp. For min egen del, har jeg definitivt noe å hente med tanke på blikkbruk. Jeg har en tendens til ikke å se langt nok forover og det medfører at det kan være vanskelig å treffe det perfekte sporet de første rundene. Tror det kom seg litt nå i helgen. En annen ting, er det å kjøre bakhjulsdrift. Da tenker jeg ikke på å sladde og ha det moro, det er ikke vanskelig. Verre er det når man vil kjøre fortest mulig. Med forhjulstrekk føler jeg at jeg behersker venstrebremsing godt, men med bakhjulsdrift er det vanskeligere å bruke det som et hjelpemiddel til å styre inn fronten, eller justere linjen gjennom svingen. Det er ingenting som skal til, og når du kjører så fort du kan og ratter og girer og ting liksom går i 120 sidelengs, er det ikke like lett å samtidig skulle touche bremsen bare såvidt det er med venstrebenet på nøyaktig riktig sted. Men kommer seg gjør det. På lørdagen kjørte jeg for det meste en Volvo 240 med nesten helt nye dekk. Grepet var usannsynlig bra, og du blir lett avhengig av å prøve å kjøre litt mer effektivt og fortere for hver runde. På søndag fikk jeg for første gang prøve firehjulstrekk med rallydekk, og det var jammen en helt ny opplevelse. Alle vet at når man er på sladd med firehjulstrekk, så trekker den seg inn igjen ved gasspådrag. Innbremsing med scandinavian flick fortoner seg også som forventet. Det som derimot overrasket meg skikkelig, var at når bilen understyrer, er det bare å svinge mer på rattet og gi mer gass, så understyrer den mindre og drar seg inn. I en bil med tohjulstrekk, enten det er for eller bakhjulstrekk, så gjør det situasjonen faktisk verre å styre inn mer når du allerede understyrer, her må man ventsrebremse og justere med gassen. Med firehjulstrekk, er det altså bare å gasse mer og styre inn mer. Ikke rart det går betydelig fortere! Takk for billån Harald og Christer, det var moro og bra trening.
Gokart
Fikk en gokart billig i høst, og hadde nesten glemt at jeg hadde kjøpt den til jeg fikk den levert denne uka. Gleder meg til å teste den når våren kommer. Det er ukentlig trening på Våler, og det er ikke mye som gir så god kjøretrening som gokartkjøring. Ting går såpass fort på en liten gokart-bane at man ikke kan slippe konsentrasjonen ett sekund og det er noe av det viktigste å ta med seg til andre motorsportgrener. Perfekte sporvalg er en annen ting man kan ta med fra kart til bil eller motorsykkel. Så gjelder det bare å trene litt, så man klarer å løpe i gang den lille tassen….