Hjem BMB-BLOGGEN Kommentar: Markedets beste bil

Kommentar: Markedets beste bil

Av Vegar Bjørge

Det er noen ganger jeg kommer i diskusjoner om hva som er en bra bil, og hvilken bil er best å kjøpe. Mange jeg da diskuterer med trekker ofte frem BMW, Audi og er det eldre gubber kommer ofte Volvo, Toyota og Mercedes. Kvinner har en annen oppfatning, for de kan mene at Fiat er et bra kjøp. Spørs selvfølgelig hva slags biler de har på menyen, og nå som Fiat 500 finnes der, kan nok damene trekkes mot det italienske, noe de forøverig gjør på andre områder også. Tøffe damer kan trekke frem Mini og Porsche, og det er faktisk bevist at Porsche er en bil med lite feil, og at den har høy kvalitet, hva nå kvalitet egentlig er. For meg skal en bra bil være en bil som gir meg godfølese. Jeg skal ikke være redd for at den bryter sammen og den skal være sikker. I tillegg bør det være noe ekstra med den. Jeg har testet en del biler, og eid noen biler, og den dårligste bilen jeg har eid var en Toyota, men det var likevel den mest lønnsomme. Er nok ikke helt rettferdig og si det var en dårlig bil, for den var gammel, en 1985 mod. Toyota Corolla som bare hadde gått 100 000 km. Jeg kjøpte den i 2007 og hadde den i 6 mnd. Beste bilen jeg har hatt var en VW Passat, selv om det også var en dyr bil å ha. Beste bilen jeg derimot har prøvekjørt den siste tiden er nok BMW 3-serie, men den bilen som overrasket meg mest var nye Peugeot 208. Citroen DS3 er nok den morsomste bilen jeg har kjørt i det siste. Jeg vil uansett påstå at å være bastant på hvilken bil som er best, det skal man unngå, for vi har alle vår mening og preferanser om bil. Jeg har uansett plukket opp noen undersøkelser på nettet som forteller litt om gode og dårlige biler.

Min drømmebil for tiden: Cadillac ATS. Dessverre ikke lett tilgjengelig her på berget, men kanskje…….

EuroNCAP tester bilers sikkerhet og de testet mange biler i 2012. 25 av de fikk toppscore 5 stjerner og den som fikk flest poeng var den nye Volvo V40. Ingen har noengang fått så mange poeng som V40 og derfor er den det sikreste du kan kjøpe, og om du kjøper den har du nok kjøpt en av markedets beste biler. Ingen tvil om det! Om vi nå skrur tiden 12 år tilbake, var det et annet bilmerke som kom ekstra godt ut av det i kollisjonshallene til EuroNCAP. Det var Renault og med modellen Laguna. Første bilen med 5 stjerner og altså datidens mest sikre bil å kjøre. Kjøpte du den bilen da så gjorde du nok et godt kjøp. Eller…… Man vet ikke om man gjør et godt kjøp når man kjøper ny bil. Laguna fikk dessverre et dårlig rykte og virket ikke solid. Det var mye el-feil og kvalitetfinishen var ikke helt på topp. Likevel ble det solgt mange biler hos Renault på denne tiden og Laguna fikk et ganske akseptabelt tall på salgsstatistikken. Det hjalp likevel ikke for Renault å ha en bil som var den sikreste, for det ga ikke automatisk god kvalitet.

Verdens sikreste bil? Du trenger noe panseret for å slå den ihvertfall.

Skal du ha nybil får du her listen over de sikreste bilene i hver klasse:
Supermini: Renault Clio
Liten familiebil: Volvo V40
Stor familiebil: BMW 3-serie
Liten MPV: Ford B-Max og Fiat 500L
Liten SUV: Ford Kuga ny mod.
Stor SUV: Hyundai Santa Fe
Varebil: Ford Transit Custom
Merk: Jeg har brukt EuroNCAP sin inndeling av modellklasser.

Det er verdt å nevne at i de fleste klasser er det kun snakk om små forskjeller mellom modellene og Volvo V40 er litt sikrere enn VW Golf, Mercedes A-klasse m.fl og gjør ikke disse andre bilene i klassen til noe dårlig kjøp. Jeg skal uansett nederst i denne artikkelen prøve å komme med en konklusjon og det jeg tror er den beste bilen på markedet i dag. Det er også verdt å merke seg at de fleste av modellene som vinner sin klasse, er nye. VW Golf hadde for eksempel vunnet sin klasse hadde det ikke vært for at Volvo introduserte sin nye V40. Vi må nok også regne med at BMW 3-serie blir vippet vekk fra toppen når Audi og Mercedes fornyer sitt modellprogram i klassen. Men som nevnt har det blitt marginale forsjeller. Det kan også tas med at nevnte BMW er eneste bilen fra tyske premiummerker som er representert som vinner, og det i en klasse som bare besto av 2 testede biler i 2012.

Et sted det er forskjeller er på opplevd kvalitet, og nå har Scandinavia Autoindex kommet med en undersøkelse som viser hvilken bil som oppleves som den roligste og den mest bråkete. I denne testen er det eierne selv som gir poeng for hva de syns om støynivået inne i bilen. Helt vitenskapelig blir ikke dette og noe synsing kan kanskje forekomme, men utvalget er stort og man bør nok kunne ta denne undersøkelsen litt på alvor. Jeg gjengir den ihvertfall og synes at den er interessant. De fleste påkosta premiumbiler får selvfølgelig ekstra med lyddemping for at de skal oppleves som premium, men det er også en del billigbiler som når høyt opp. Dette er en skandinavisk undersøkelse med både nordmenn, svensker og dansker representert og danskene er mer fornøyd med sine biler når det gjelder støy, enn det vi nordmenn og svensker er. Dette har nok noe med veiene som er en del bedre i Danmark enn her til lands. Svensken også kjører på mye grov asfalt som gir mye dekkstøy.

Her er liste over de minst støyende i hver klasse og jeg tar også med den som støyer mest i hver enkel klasse. Den med minst støy kommer først.
Mikrobiler: Fiat Panda, Citroen C1
Småbiler: VW Polo, Hyundai Getz
MPV: Peugeot 5008, Skoda Roomster
Golf-klassen: Lexus CT200-h, Mazda 3
Mellomklassen: Peugeot 508, Mazda 6
Storbilklassen: BMW 5-serie, Saab 9-5
SUV: Lexus RX, Mitsubishi Outlander
Merk: Jeg har brukt Skandinaviske autoindex sin inndeling av klasser.


Her skal man merke seg det at de nye bilene ikke er overrepresentert. Her er alle modeller innenfor en viss tidsperiode tatt med og derfor kan foreksempel Mitsubishi Outlander få litt vel mye mer stryk enn det den kanskje burde. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at den nye Outlander er en mer stillegående bil enn bilen den erstatter. Dette gjelder også i stor grad for Mazda 6, så om du går i tankene om å kjøpe en slik bil, vil jeg ikke fraråde deg det på grunn av støy. Mazda har gjort mye med sine støyproblemer og mener selv at nye Mazda 6 er en av de bilen som støyer minst på markedet. Polo vet vi av erfaring at er en av de bilen med best komfort i sin klasse, og det overrasker ikke mye at den oppleves som minst støyende i sin klasse. Det at Peugeot går av gårde med to klasseseierer er sterkt og beviser at franskmennene lager komfortable biler.  

Honda har kjedelige biler men verdens beste motorer.



Siste undersøkelsen vi tar med i dag er hvem som har de beste motorene. Det går kun på kvalitet og antall stopp. Dette er en undersøkelse fra det engelske forsikringsselskapet Warrant Direct og forteller hvor ofte de har måtte gå inn og dekket en motorskade på bil.
Liste på de beste:

1) Honda 0,29 % 1 på 344
2) Toyota 0,58 % 1 på 171
3) Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
4) Volvo 0,90 % 1 på 111
5) Jaguar 0,98 % 1 på 103
6) Lexus 0,99 % 1 på 101
7) Fiat 1,17 % 1 på 85
8) Ford 1,25 % 1 på 80
9) Nissan 1,32 % 1 på 76
10) Land Rover 1,38 % 1 på 72
Liste på de dårligste
1) MG Rover 7,88 % 1 på 13
2) Audi 3,71 % 1 på 27
3) Mini 2,51 % 1 på 40
4) Saab 2,49 % 1 på 40
5) Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
6) Peugeot 2,26 % 1 på 44
7) BMW 2,20 % 1 på 45
8) Renault 2,13 % 1 på 46
9) Volkswagen 1,91 % 1 på 52
10) Mitsubishi 1,70 % 1 på 59
Forklaring: Bilmerke, Feilprosent og risiko for feil.

Her ser man at det å kjøre tysk premium ikke er så bra, bortsett fra om det er stjerne på panseret. I tillegg er det engelsk helt i bunn og det overrasker vel ingen. Det som er mer overraskende er at Jaguar og Land Rover er på topplisten. Volvo kommer også bra ut, men det er to japanske på topp. Honda har alltid lagd gode og solide motorer, og de vinner denne undersøkelsen. Toyota kommer på andre plass men er halvparten så god som Honda. Mini finner vi bunn, sammen med Opel og Audi. Audi vet jeg har noen motorer som ikke holder stand, men de har også motorer som er solide. Overraskende også at BMW er på bunnlisten.

Så hva skal man lese ut av disse 3 undersøkelsene? En ting man skal ta med seg er at nye biler har blitt meget sikre og at det ikke er store forskjeller. Standaren for biler er 5 stjerner i EuroNCAP sin kollisjonstest, og når man ikke det, bør bilen bli tatt bort fra markedet. For de som ikke vet det, ble BMW 5-serie, som kom i 2003, kun gitt 4 stjerner i kollisjonstest hos EuroNCAP mens alle konkurrentene fikk 5 stjerner. Vi hørte lite om det. Toyota Urban Cruiser fikk bare 3 stjerner i test da den gikk i veggen, og det ble sett på som katastrofe, noe det også var. Dacia har en flerbruksbil som heter Lodgy, og den fikk det samme antall stjerner som Urban Cruiser klarte noen år i forveien. Utviklingen hos EuroNCAP har vært slik at 3 stjerner i dag hadde gitt 5 stjerner for noen år siden. Lodgy er mer sikker enn Renault Laguna var for 12 år siden, selv om Renaulten fikk 5 stjerner mens Daciaen altså bare har fått 3. Jeep Compass og Renault Traffic var de dårligste i test i 2012, og fikk bare 2 stjerner. Det ble testet 6 varebiler i 2012 og bare 1 av de fikk 5 stjerner, og det var Ford Transit Custom. Av 36 biler testet i 2012, fikk 10 biler mindre enn 5 stjerner, og halvparten av disse var varebiler.

Når det gjelder støy i bil er det ofte lønnsomt og kjøpe premium, men det er bare BMW 5-serie som vinner en klasse av de tyske premiummerkene. Lexus derimot tar hjem 2 seirer som er det samme som Peugeot gjør. Skal du ha en stillegående bil som ikke er for dyr, er det lurt og se til franskmennene som har både 508 og 5008 som vinnere av sine klasser.

Motorundersøkelsen var en kalasseier til Honda, og et skikkelig mageplask for 2 av tysklands premiummerker. Toyota, Mercedes og Volvo finner man på topplista, sammen med Jaguar og Lexus og derfor er min anbefaling for deg som skal kjøpe ny bil og vil ha den beste: Kjøp Volvo V40. Den vinner sammenlagt i denne ukens undersøkelsestester. Lexus Ct200-H kunne vært det beste valget, men faller litt igjennom på sikkerhet, selv om den får 5 stjerner hos EuroNCAP. Volvo V40 er likevel noen hakk mer sikker og ettersom Volvo også lager gode motorer, forventer jeg at du gjør en godt kjøp ved å gi deg i kast med den yppige svensken.