Av Vegar Bjørge
Monte Carlo, snø, is og trange fjellveier. Det er start for årets VM i rally. Nordmann på startstreken og i favorittskiktet. Nei det er ikke Petter Solberg. Det er Mads Østberg. I en Ford Fiesta WRC. Stjerne og førstefører i Ford-teamet. Han har med seg russeren Novikov og finnen Hanninen. Helt klart et sterkt team som skal kjempe mot Citroen og VW. Citroen har Hirvonen og Sordo som faste førere og Sebastian Loeb som innhopper i noen løp. For det tyske VW-teamet er det Ogier og Latvala som skal kjempe om pallplasser. Vår egen Andreas Mikkelsen er 3.fører men kjører ikke i Monte Carlo. I tillegg til fabrikksførerne kommer flere privatførere til start, og i årets første løp finner vi Neuville, Prokop og Maurin i hver sin Ford, mens Bouffier skal kjøre Citroen. Det er også en Mini WRC til start og den skal kjøres av ukjente Kosciuzko fra Polen. Han har fått full sesong for Lotus Team WRC med en Mini Cooper. Det låter tøft og forplikter. Jeg håper vi får se flere Mini Cooper utover i sesongen.
Ogier imponerer på snø og is i Monte Carlo Foto: wrc.com |
På dagens 1. etappe imponerer Sebastian, men det er ikke Loeb, selv om han tar en 2. plass, det er Ogier som går til topps. VW Polo WRC tar en seier på sin aller første SS i et VM-rally. Dette lover godt, men man må et stykke ned på lista for å finne Latvala. Over 30 sek. bak Ogier virker ikke så lovende. Loeb tar som nevnt en annen plass men det er bare 3,7 sekunder bak Ogier. Sordo, Hirvonen, Novikov og Hanninen følger på plassene bak. Østberg finner vi først på 10. plass 48,8 sek. bak teten.
På SS2 er det Loeb som er raskest foran Ogier, Hanninen og Bouffier. Bryan Bouffier er fransk og født i 1978. Han skal kjøre noen løp i år for i en Citroen, og selv om han ikke er kjent for de som har fulgt WRC-rally, har han kjørt mye rally i andre klasser. I 2011 vant han her i Monte Carlo, men da var det ikke et VM-rally, men et IRC-rally. Han har vunnet det åpne polske rallymesterskapet 3 ganger og er fransk mester en gang. Han har kjørt mest for Peugeot, men har nå fått mulighet i Citroeng sitt junior team. Åpning på Rally Monte Carlo er i helt klart lovende. Sordo tar 5. plass på denne etappen, mens Neuville fortsetter å kjøre bra og er på plassen foran Østberg. Latvala og Hirvonen sliter og taper tid med henholdsvis en 8. og 9. plass på strekken. I sammendraget tar Loeb over ledelsen mens Ogier holder 2. plassen. Sordo, Hanninen, Neuville og Hirvonene følger på plassene bak mens Østberg kjører seg opp fra 10. plass til 8. plass, men han ligger allerede 1,09,5 bak Loeb.
SS3 er samme etappe som SS1 og dette er en lang etappe på hele 37,1 km. Loeb får beste tid men så starter problemene. Det virker som det ikke er kommunikasjon mellom start og mål på strekken og mange tider virker feil. Ogier taper over 2 minutter til Loeb, selv om mellomtidene tyder på at det riktig skal være 15,4 sekunder. Samme problemet er det med flere tider og vi hopper derfor over SS3 og kommer tilbake til den i morgen. SS4 vinner også Loeb og dermed fortsetter han slik han kjørte i fjol. Halvpensjonerte franskmenn er visst flinke til å holde formen ved like. De skal være god de som slår han her i Monte Carlo. Han har vunnet her 6 ganger før og er meget god på dette sleipe underlaget. Hirvonen og Østberg følger på 2. og 3. plass på dagens siste strekke mens Ogier får en 4. plass. Han taper 53,7 sekunder til Loeb og det blir viktig å få kjørt mange gode etapper med gode tider, og det VW hittil har vist virker lovende.
Foreløpig resultatlista etter dag 1:
1. S Loeb
2. E Novikov + 2,50,6
3. B Bouffier + 2,57,0
4. S Ogier + 3,15,8
5. M Østberg + 4,12,0
6. M Hirvonen + 4,23,8
7. D Sordo + 4,26,9
8. J M Latvala + 4,47,8
9. J Hanninen + 5,58,3
10. M Prokop + 6,11,3
Vi må ta forbehold om tidene på SS3 og jeg har egentlig tro på at Ogier, Latvala, Sordo, Hirvonen, Østberg og Hanninen har bedre tider enn det her. Novikov og Bouffier ligger også da lenger bak om det er slik jeg tror. Vi tar også med at Hyundai sitt rallyteam begynner å ta form. De har fått en sjef som heter Michel Nandan, og for de som synes navnet høres kjent ut var han teknisk sjef i Peugeot Sport fra 1999 til 2005, så franskmannen bør absolutt kunne gjøre noe med Hyundai i20. Det blir først i 2014 de skal kjøre en hel sesong og foreløpig vites de lite om hvem som blir førere i teamet. De skal holde til i Alzinau i nærheten av Frankfurt, hvor Hyundai har sitt europeiske hovedkvarter.
Hyundai i20 i rallyutførende som skal etterhvert kjøres i WRC Foto: wrc.com |