Av David K Andersen
Det er Detroit-messe og ikke vanskelig å skjønne hva som er den desidert største nyheten. Amerikas egen sportsbil i helt ny versjon: Chevrolet Corvette. Dette er en bil som opp gjennom årene nesten har fått urettferdig dårlig behandling i Europa. Vi ser på den som en hvilken som helst slapp amerikaner og sammenlikner den kanskje med Ford Mustang og Chevy Camaro. Det er feil, for Corvette har alltid vært en ekte sportsbil, om enn ikke like vellykket i alle generasjoner. De to siste har imidlertid vært meget bra, spesielt C6n som nå utgår. Den var så bra at den ved flere anledninger i europeiske bilblader truet selveste Porsche 911 på livet.
Nå er C7 her, og med bra moment fra forrige generasjon vil Chevy gjerne at den nye bilen virkelig klarer å banke europeerne. Det skal vi ikke se bort fra at den kan klare.
Under panseret finner vi en ny V8 på 6,2 liter som gir 450hk. Girkassen er enten en 7-trinns manuell (bare Porsche 911 kan tilby det samme), eller en 6-trinns automat som kan gires manuelt. Bilens vekt er såvidt jeg kan se ikke publisert, men GM sier den skal matche 911 Carrera og Audi R8 i vekt/effekt forholdet. 0-100 skal gå på rundt 4 sekunder.
Corvetten har en ny aluminiumsramme som er superlett og 57% stivere enn den gamle. Også flere deler av bærekonstruksjonen er nå laget i uthulet aluminium. Med tak og panser i karbon, er tyngdepunktet senket og vektfordeling mellom for og bakaksel er 50/50.
En artig detalj knyttet til den nye manuelle 7-trinnskassen fra Tremec, er at bilen automatisk tilpasser turtallet til neste gir. Med andre ord, den ruser motoren litt ala det du selv kanskje gjør hvis du er vant til å kjøre hardt på bane og bruker høyrefoten til å både bremse og gasse inn mot svinger for å tilpasset turtallet til nedgiringen.
C7 får noe som Chevrolet kaller Drive Mode Selector. Det er et instillings-system for hele 12 komponenter (gassrepons, eksosgjennomstrømming og lyd, styrerespons, fjæring osv), med fem ulike valg: Weather, Eco, Tour, Sport og Track. De enkelte modusene kan igjen stilles inn individuelt.
Inne i kupeen er det store forandringer. Et av de største ankepunktene mot den forrige modellen, var kvalitetsfølelsen, og den er det gjort store grep med nå. For det første er alt nytt og eget (ikke plukket fra en hylle på fabrikken det står Malibu på), og for det andre er det kun brukt soft-touch paneler og plast av høy kvalitet. Om det er nok til å konkurrere mot Porsche er ikke godt å si ennå. Derimot vil jeg virkelig si jeg liker det nye dashbordet som omringer sjåføren. Dette tror jeg er veldig kul bil å sitte i!
Utseendemessig har jeg ikke helt bestemt meg ennå, men foreløpig liker jeg fronten men ikke baken. Det er ikke godt å si noe om dette før man har sett bilen i virkeligheten, men jeg håper bakenden virker litt mer eksklusiv og litt mindre neste generasjon Camaro.
Allerede i løpet av året vil Chevrolet komme med en rekke oppgraderingsmuligheter, som for eksempel tørr-sump smøring, tettere girkasse, elektronisk limited slip diff, ekstra radiatorer osv.
Nå gjenstår det bare å vente på en prøvekjøring og se hvor bra bilen egentlig er!