Av Vegar Bjørge
Volkswagen ble norges mest solgte bil i 2012 og det er kanskje ikke så rart når man ser modellfloraen de har. Nå står brorparten av salget hos Volkswagen av Polo, Golf og Passat men i tillegg ble det registrert noen Up!, CC, Tiguan, Touran, Scirocco og en og annen snåling. Volkswagen solgte 20 507 biler i fjol og det er meget imponerende tall og langt foran neste merke på listen. Japanske Toyota har i mange år knivet med Volkswagen om å være det mest populære merket her til lands og i år tapt de stort. Før har det faktisk vært slik at den importøren som gjorde best innspurt i desember vant tittelen årets mest solgte merke. De ble faktisk slått alle måneder unntatt februar av det tyske merket som også sikter på og bli verdens mest solgte merke. Nå er det andre året på rad som Volkswagen har vært overlegne her til lands, men jeg tror Toyota kan komme sterkere tilbake i 2013 ettersom det nå kommer en helt ny Auris på banen og den kan i tillegg fås som stasjonsvogn. Jeg tror den faktisk kan utfordre Golf om topplassen blant modellene.
Modellstatistikken forteller at nettopp Golf gikk til topps også i år med en margin på over 2000 biler til Ford Focus. I fjol var avstanden nesten 3000 biler, men grunnen til at Focus har tatt noe innpå er den nye modellen Ford hadde klar tidlig i år. Golf kommer først nå med ny modell, og om folk velger den beste bilen i segmentet, vil forskjellen ned til konkurrentene måtte bli større. På plassene bak Focus er det enda flere folkevogner med Passat og Tiguan på 3. og 4. plass. Verdt og merke seg er at vi elsker Volvo. De klarte en 2. plass på merkesstatistikken i desember bak Volkswagen og de har både V70 og V60 inne blant topp 10 i år. 3 japanske modeller finner veien på topp 10 lista og det er Toyota Avensis og Yaris i tillegg til Nissan Qashqai. Qashqai imponerer og har nå vært på topplistene over lengre tid selv om det har kommet nyere og mer moderne konkurrenter. Blir spennende å se om ny Opel Mokka kan vippe den av topplasseringen i klassen. Til sist på topp 10 lista, Skoda Octavia som også har vært en populær bil her til lands i mange år. En ny utgave vil nok helt sikkert bedre på salgstallene og denne bilen vil nok havne høyere opp neste år.
Når det gjelder valg av bil går vi nordmenn vekk fra diesel og over til bensin. Regjeringen får viljen sin igjen og vi dilter etter slik de vil at vi skal gjøre. Billigere å kjøpe brukt dieselbil for de som ønsker seg det. Andelen dieselbiler har sunket til 64,3 % i 2012 mens den var 75,7 % i 2011. Andelen var noe høyere i desember så det kan nok kanskje være slik at vi foreløpig ikke har så mye valg. Passat har for eksempel ingen topp bensinmotor og tilby de som ønsker en rimelig familiebil. Har du i tillegg bruk for trekkraft er det mer fristende og kjøpe passe stor diesel motor fremfor liten bensin motor. Bensinbil andelen vil uansett øke mer og vi kommer til å få se flere spennende alternativer også for de med trekkbehov. Verdt å merke seg er at gjennomsnittlig CO2 forbruk på biler med dieseldrift er 142 g/km, mens den for bensinbiler er nede i 128 g/km. Dette gjelder personbiler solgt i 2012. En forklaring til dette litt overraskende fakta er kanskje det at småbiler blir i større grad enn familiebiler kjøpt med bensindrift i stedet for dieseldrift. Fortsatt er det også slik at de aller fleste suver og store biler selges med dieseldrift.
Vi velger oftere hybridbiler og elbiler, og når det gjelder det sistnevnte er vi faktisk på verdenstoppen. En forklaring her er selvfølgelig våre bilavgifter, som gir oss meget gunstige hybridbiler og elbiler. Vi har også lokale regler som gir en fordel ved å kjøre elbil, blant annet fri parkering i sentrum av store byer, lov til å kjøre i kollektivfelt og også gratis lading av batteri. Dette er nok med på å gjøre andelen miljøbiler gunstig høy, for jeg tror dessverre ikke at vi nordmenn er noe særlig mer miljøvennlig enn andre folk. De som går i tanker om å kjøpe seg miljøbil kan nå glede seg over nye Tesla S som kommer i løpet av kort tid. Stor bil med bra effekt og fine kjøreegenskaper til gunstig pris. Vi skal følge opp dette her på bloggen.
Bruktimport er også en del av nyregistreringsstatistikken og den er forholdsvis stor i Norge. Her ble det importert 30 566 biler, noe som er 3487 biler flere enn i fjol. Grunnen til at nordmenn ser seg om etter biler i utlandet er våre avgifter. De fleste som kjøper seg en stor familiebil ala BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes E-klasse velger den minste dieselen. Det er mangelvare av slike modeller med litt mer motor og særlig om man ønsker seg bensin. Det er også slik at mange har oppdaget hvor mye penere i lakk og interiør de utenlandske bilene er, særlig tyske. Dette kommer av at de blir brukt på helt annen måte og på helt andre veier enn vi her til lands. Snø ser de heller ikke så mye av og salt er et fremmedord nedover i Europa.
Merketoppen 2012:
1. Volkswagen 20 507
2. Toyota 16 903
3. Volvo 11 550
4. Ford 11 007
5. Audi 8 321
6. BMW 7 325
7. Skoda 6 793
8. Nissan 6 658
9. Peugeot 6 209
10. Mercedes 5 616
Volkswagen har en markedsandel på 14,9 %, noe som er marginalt lavere enn fjolårets 15,1 %. Toyota, Audi, BMW, Nissan og Mercedes øker sine markedsandeler i forhold til i fjol, mens Volvo, Ford, Skoda og Peugeot, sammen med Volkswagen, reduserer sin markedsandel. Ford er merket som går mest tilbake fra en markedsandel på 9,4 % i 2011 til 8,0 % i 2012. Vil du ha flere tall kan jeg anbefale www.ofvas.no sine sider.
Modelltoppen 2012:
1. VW Golf 6 313
2. Ford Focus 4 261
3. VW Passat 4 148
4. VW Tiguan 3 879
5. Volvo V70 3 860
6. Toyota Avensis 3 726
7. Toyota Yaris 3 715
8. Nissan Qashqai 2 897
9. Volvo V60 2 860
10. Skoda Octavia 2 826
11. Toyota Auris 2 555
12. Ford Mondeo 2 445
13. Nissan Leaf 2 298
14. Toyota Prius 2 248
15. Subaru XV 2 191
16. BMW X3 2 103
17. Volvo XC 60 2 062
18. Mitsubishi ASX 2 028
19. VW Polo 2 012
20. Audi A4 1 928
Volkswagen Golf på topp med Ford Focus som nummer 2. Vi har blitt kompaktbil elskere og det er nok fordi denne biltypen har blitt noe større og helt klart mer moderne enn det de var før. Nå kan familiefaren vurdere en Golf, Focus eller Astra som familiebil, og i tillegg få alt det utstyret som de større bilene leveres med. Det er i tillegg mulig å få de i stasjonsvogn utgave. Fremtiden gir oss enda flere valg i klassen og Hyndai i30, Kia Ceed og Toyota Auris er nykommere som kan komme høyt på salgstatistikken i 2013. Til slutt gratulerer vi VW Golf med seieren for 5. året på rad. Om noen dager kommer Sveriges toppliste. Gled dere!