Av David K Andersen
Chevrolet Silverado var i mange år en vanlig syn på norske veier. Etter at myndighetene for 8 år siden bestemte at slike biler ikke lenger kunne registreres som lastebiler, og i tillegg skulle ha fartssperre på 80 km/t, stoppet salget nesten helt opp, og de senere årene har det bare blitt solgt en og annen Silverado med kort hytte, kort plan og bensinmotor på grønne skilt. Egentlig er det litt rart, for de medium store amerikanske pickupene, som Chevy Silverado 1500, Ford F-150 og Dodge Ram 1500, er på et annet nivå enn Nissan Navara, Toyota Hilux og resten av minipuckupgjengen når det gjelder komfort og en del praktiske sider. Nesten dobbel pris i kombinasjon med at japse-pickupene har begynt å få et akseptabelt antall hestekrefter er kanskje hovedårsaken. Jeg må likevel si, at etter å ha prøvekjørt ny Chevy Silverado, Nissan Navara, Toyota Hilux og Isuzu D-max, er det ganske merkelig at ikke fler bruker et par hundre tusen ekstra når de kjøper pickup og lander på en Chevrolet. Forskjellen i kjøreopplevelse er betydelig.
Uansett: For tiden er det bilmesse i Detroit, og 2014 modellen av Silverado vises. Det er ikke snakk om en helt ny bil, men nesten. Interiøret er mer eller mindre helt nytt og har nå full integrasjon av telefon og annen media. I tillegg har den nye bilen en rekke mindre praktiske detaljer som skal gjøre hverdagen lettere for folk på jobb. For eksempel kan du lade batteriene til drillen din i midtkonsollen. På chassis og karosseri-siden går det hovedsakelig på mer stivhet i ramme og konstruksjon og et design som avhjelper komfort og drivstoff-forbruk. Bilen sies å ha det laveste støynivået i klassen, og det er ikke overraskende, da Chvevrolet tradisjonelt har vært mer komfortabel, lettkjørt og personbilslik enn Dodge og Ford som på sin side kanskje har vært noe tøffere bygget med kraftigere motorer og høyere tall for last og hengervekt.
På motorsiden starter man med en ny 4,3 liters V6, fortsetter med 5,3-liters V8 og topper foreløpig med 6,2 V8 bensin. 2500 modellen med diesel kommer som vanlig et år senere. Effekt er ikke oppgitt for motorene, men Chevrolet sier de er spesielt utviklet for lette lastebiler og skal således være tøffere og tåle mer. De har sylinderavstenging og variable ventiltider, men det ser ikke ut til at V6eren har turbo, noe som er litt rart siden Ford har stor suksess med sin turboladene V6er i F-150. Alle girkassene er automat og har 6 trinn. Regner med Bergheim kommer til å ta inn den minste V8eren med kort hytte og selge den for drøyt 500 000 pluss moms.