Av Vegar Bjørge

Vi har kommet til årets siste Formel 1-løp, og det er fortsatt ikke kåret en verdensmester. Sebastian Vettel leder foran Fernando Alonso med 13 poeng, men det er McLaren førerne Lewis Hamilton og Jenson Button, som har vært raskest på trening denne helgen. Vi skal ta dere med igjennom kvalifiseringen og i tillegg tar vi med noen nyheter og litt annet stoff. Først handler alt om Formel 1 og kvalifiseringen. Mens Hamilton var den raskeste på gårsdagens trening, har Button kjørt best på dagens siste trening foran kvalifiseringen, og McLaren er nok en liten favoritt foran både kvalifiseringen og løpet i morgen. Vettel har vært raskere enn Alonso og har nok tittelen halvveis i lomma, om ikke noe uforusett skulle skje.

Første kvalifiserings omgang handler om å komme seg videre for de beste. Bana er noe våt, men det tørker fort opp i Brasil og ingen kjører på intermidiat dekkene. De fleste går for harde dekk, mens vi kommer etterhvert også til å se de mykere dekkene i bruk. Det som er utfordringen når banen har vært våt, er at den blir bare raskere og raskere. Alle vil holde seg ute lengst mulig for å være sikret videre avansement til kvalifiserings omgang 2. Hamilton viser gode tider tidlig og er raskest i starten på denne kvalifiseringen og blir fulgt av Senna og Button, men også Vettel og Alonso er blandt de 10 beste. En kanon forsvinner likevel ut, og det er Grosjean, som har et sammenstøt med De la Rosa og ikke får satt noen knalltid på slutten av omgangen.
Resultater 1. kval omg
24. P De la Rosa
23. N Karthikeyan
22. C Pic
21. T Glock
20. H Kovelainen
19. V Petrov
18. R Grosjean

Grosjean er en av flere som foreløpig ikke har sikret seg videre Formel 1-karriere, og dette kan dermed ha vært hans siste kvalifiseringsrunde på en stund. Schumacher vet vi at kommer til og gi seg så dette er hans siste kvalifisering, og i tillegg har ikke Kovelainen og Kobayashi noen seter foran neste sesong, og dette kan også bli demmes siste runder i kvalifisering for Formel 1 på en stund. Uansett blir omgang 2 slik den pleier å være. De beste velger fortsatt å kjøre på medium dekk, mens de teamene som er midt i feltet og ønsker seg til siste del av kvalifisering, går for den myke dekkblandingen. Vettel er kjappest i 2. omgang, men skal nok sende en takk til Massa som lar han få slippsstreame bak han og det er tydelig at Vettel har fordel av det. Massa klarer såvidt en 10. plass og er videre til finalen. Maldonado overser et rødlys i depo og kommer nok til å få en straff for det.
Resultater 2. kval omg:
17. J Vergne
16. D Ricciardo
15. K Kobayashi
14. M Schumacher
13. S Perez
12. B Senna
11. P di Resta

Foran siste omgang er fortsatt kanonene med og nå kommer alle til å kjøre på de raskeste dekkene. Det vil si myk dekkblanding og tidlig setter Ferrari standarden med 1-2 i tet. Dette blir selvfølgelig ikke stående, for både McLaren- og Red Bull-bilene er klart kjappere. Vettel er lenge bak Alonso, men har en bedre siste runde en spanjolen og starter dermed lenger fram enn han.
Resultater årets sist kvalifisering:
10. N Rosberg
  9. K Räikkönen
  8. F Alonso
  7. N Hulkenberg
  6. P Maldonado
  5. F Massa
  4. S Vettel
  3. M Webber
  2. J Button
  1. L Hamilton

I sitt siste løp for McLaren skal Hamilton starte i front foran sin stallkompis Button. Det blir ikke lett å komme forbi disse to, men Webber og Vettel kommer til å gjøre det de kan. Alonso har en enorm jobb, han må ikke bare ta seg forbi Vettel, han må også ha en del førere mellom han selv og tyskeren. Massa er rasker i kvalifiseringen enn Alonso for 2. gang på rad, men bli ikke overrasket om det er noe småproblemer med hans girkasse eller motor. Jeg tror oddsen for at han blir flytt 5 plasser bakover er små. En annen som kan få straff og bli flyttet bakover, er Maldonado for hans ignorering av rødlys. Jeg vil si det er overraskende om han ikke får noen straff. Dette kan resultere i at Alonso starter som nr. 6 i stedet for 8, og med hans starter kan det gi litt spenning om tittelen. Favoritt foran løpet er Hamilton, som de siste rundene har vært meget god. Mer Formel 1 får du i morgen.

Renault lager ofte sportslige utgaver av sine modeller og bilintereserte får stående nakkehår når man hører om modeller som Clio Williams og Megane RS, men de har aldri kommet med en sporty stasjonsvogn. Det gjør de noe med nå når de lanser Megane Sport Tourer GT 220, som får en nedtrimmet versjon av motoren som sitter i Megane RS. 220 hk og 340 nm sier sitt, og denne stasjonsvognen blir ikke av det treigeste på veien. Nydesignede sportsfelger i størrelse 18 » og et chassi fra RS gjør sitt til at kreftene kommer til sin rett på veien. Forbruket er noe høyt med sine 0,73 l /mil, selv om bilen er utstyrt med Start/Stopp-system. Bilen er hos handlere i februar 2013

Renault Megane Sport Tourer GT220

Opel satser også på sport om dagen, men i stedet for å lage biler som skal til handleren, vil de nå ut i rallysporet og på racerbanen. En Opel Adam skal gjøres om til rallybil og tilbys i klassen R2, hvor den skal kjempe mor Peugeot 208 og Skoda Fabia, mens Astra skal få sin egen racingserie Astra OPC Racing Cup. Bilen bygges på VLN Endurance Championship reglene og høydepunktet blir nok 24-timers løpet på Nürburgring. Motorsport skal bli en viktig del av Opel, og kanskje dette bare er starten. Kan vi håpe på en Corsa WRC og Insignia DTM?

Så var det åpningsbildet på ukas snacks. Ja, jeg synes Toyota Prius er en kjedelig bil, men kan vi kanskje håpe på noe mer spennende i fremtiden? Uansett er bilder ute nå på en tenkt fremtidig Toyota Prius som helt klart blir mye mer spenstig utformet enn dagens utgave. Jeg gleder meg, og vi får da kanskje også oppleve sprekere motorer og girkasser. En ting vi allerede vet er at neste generasjon av Prius blir 4 hjulstrekk. El-motoren kommer til å være koblet til bakakselen og gi ekstra fremkomlighet på vinterstid. Toyota lover senket vekt med 70 kg, og CO2-utslippet skal under 70 g/km. Vi skal i nær fremtid prøve nye Prius +, som er en sjuseter av den populære hybridbilen, men høydepunktet kommer en gang i fremtiden, når vi skal sette oss inn i en mer moderne hybrid fra japanerne. Jeg gleder meg. 
Forrige artikkelFredagsrapport 47 – nyheter denne uken
Neste artikkelFormel 1: Vettel verdensmester i Brasil