Hjem Nyheter Fredagsrapport 42 – nyheter denne uken

Fredagsrapport 42 – nyheter denne uken

Av David K Andersen

Denne uka syns jeg har vært litt kjedelig. Ikke de helt store nyhetene. Samtidig kan vi kanskje ikke vente en ny Golf toogfemti ganger i året heller.

Mazda 3
Vi starter med de ferskeste nyhetene, for i går var det en utro tjener hos Mazda som lakk ut bilder av nye 3. Som du ser er ikke kvaliteten på bildene den beste, men det er lett å se hvordan bilen vil bli. Fronten tar det 6 startet i høst ett hakk videre. Og fra siden ser fronten nesten ut som den kommer fra Aston Martin. Bakenden på sin side, har fått tydelig inspirasjon av Alfa Romeo. Jeg synes bilen ser ganske bra ut. Ikke minst liker jeg at den ikke følger resten av gjengen (tenk Kia Cee’d), med sine kileformede linjer, men istedet prøver å se litt annerledes ut. Om enn med stjålne linjer fra europeiske konkurrenter. Bilen kommer ikke før i 2014, så Mazda er nok ikke veldig happy for at dette skjedde. Spesielt ikke midt oppe i lanseringen av nye 6.

Opel Cascada
Astra uten tak. Og for første gang lager Opel en cabriolet som virkelig ser bra ut. Disse «billig-cabene» fra Ford, Opel, Peugeot osv, har som regel hatt en tendens til ikke å oppfylle krav nummer en for at en slik bil skal se bra ut: Den skal være lav og feit med hjul som fyller hjulbuene. Det får Cascada til. I tillegg har den fine linjer og ikke minst har den ingen kul bak baksetet for å få plass til taket. For det er jo slik, at hvis du kjøper en slik bil, så er en stor del av greia å vise seg frem. Noe annet er ikke disse bilene særlig gode til, og dermed er utseende veldig viktig. Cascada feller taket ved et knappetrykk. Det tar 17 sekunder og kan gjøres i hastigheter opp til 50 km/t. Veldig kjekt når man står i kø og det begynner å regne. Ellers er det meste likt med Astra. Altså 1,4 liters turbomoter og 2-liters diesel. Nytt i Astra/Cascada er en 1,6 liters bensinturbo på 170hk. Det er ikke så ofte jeg har tro på suksess når Opel kommer med noe nytt, men denne gangen er jeg optimist. Rett og slett fordi bilen ser knallbra ut!

Toyota Proace
Endelig kan HiAce-fansen sove godt igjen. Haha, tulla. Det kommer de nemlig ikke til å gjøre. Det fantes en eneste grunn til å kjøpe gamle HiAce, og det var driftsikkerheten. Nye HiAce, som heter ProAce, er nemlig intet annet enn en Peugeot/Citroen/Fiat med Toyota-merke i grillen. Det lover ikke godt for nattesøvnen til den delen av befolkningen som er så opptatt av at dynamoen ikke ryker at de gjerne lever med å humpe rundt i en forhistorisk vogn. Det eneste man kan trøste seg med, er at denne franskmannen også begynner å bli gammel. Den kom allerede i 2007. Samarbeidet er en utvidelse av det som startet med Toyota Aygo, og Toyota er kraftig involvert i utviklingen av neste generasjon.

Lamborghini Gallardo Spyder
Gallardo fikk et skikkelig facelift for noen uker siden på Paris-messen. Denne uken kom den oppdaterte versjonen av Spyderen. Forandringene er stort sett bare kosmetiske, men motoren får 20 hester mer og gir nå 570hk. Dette er det tredje faceliftet av Gallardo, og nå håper jeg Lamborghini snart kommer med en helt ny versjon av denne gamle traveren.

Porsche Cayenne Turbo S
For de som synes at det er stusselig med bare 500hk i SUVen sin, kommer nå Turbo S-motoren fra Panamera, i Cayenne. Den leverer 550hk og 750nm. 0-100 går unna på 4,5 og den topper 283 km/t. Litt usikker på om jeg ville kjørt SUV i den hastigheten, men Porsche har sikkert fikset kjøreegenskaper og aerodynamikk så man holder seg på veien. Bare husk å sett fast skia litt ekstra bra på taket så de ikke flyr sin veg på Trysilvegen.

Kia Cee’d Sportwagon
I sommer/høst har kom nye Cee’d. Her er stasjonsvogna. Alt unntatt bakenden er likt med kombikupeen. Cee’d er Kias beste bil noensinne og den er omtrent på nivå med de europeiske konkurrentene. Den ser grei ut, følger moten og alt er liksom slik man kan forvente. Det mest positive for min del er dashbord-designet, som ser litt annerledes ut. Det er bra.