Hjem Nyheter DTM: Audi dominans på Zandvoort

DTM: Audi dominans på Zandvoort

Av Vegar Bjørge

Edoardo Mortara var dagens mann i Nederland, da DTM-sirkuset besøkte Zandvoort-banen i helgen. Han kvalifisert seg som nummer 4, bak 3 andre Audier, men klarte altså og kjøre seg oppover til en meget imponerende seier. På Nurburgring sist helg var han nummer 2, og Mortara viser at han er i slaget om dagen. Kan han fortsette slik er det mulig å utfordre mesterskapslederen Gary Paffett. Paffett hadde en dårlig kvalifisering forrige helg, og fulgte opp med en like dårlig kvalifisering på Zandvoort-banen. 8. startposisjon er ikke stedet man skal stå om man vil kjempe om seierer. Han endte til slutt på en 7. plass og må vise andre takter om ikke ledelsen i mesterskapet skal forsvinne. Paffett hadde kontakt med Martin Tomczyk i tillegg til en snurring og tapte en god del på dette.

I kvalifiseringen på lørdag var de 5 første plassene okkupert av Audi, og dominansen fortsatte i selve løpet. 4 av de 5 første plassene var Audier, og bare Jamie Green klarte, med sin Mercedes, og trenge seg mellom bilene med ringene i fronten. Løpet ble kjørt under vanskelige forhold med våt vegbane og mange incidenter. Det var blant annet et sammenstøt i sving 3 etter starten som involverte flere biler. Noen ble også stående igjen, og i løpet av de 43 rundene som ble kjørt, måtte 7 av førerne bryte. Dette er en skjeldenhet i DTM, som har blitt en gentleman sport uten noe særlig kontakt. Dette løpet var altså et unntak med flere påkjørsler og kollisjoner. Tomczyk pådro seg også en straff, etter at han kjørte på Paffett. En uting mener jeg, for det så ut til å være en ren raceincident og slikt bør gå ustraffet for føreren, i hvertfall første gangen. Gi advarsler i stedet for straffer.

Audi var som nevnt i en klasse for seg i dette løpet og tok de 3 første plassene. Det er feil og si at ingen av de andre bilene gikk fort, for det kunne se ut til at BMWene var raskere enn både Audi sine biler og Mercedesene. I hvertfall var BMWene startraske og Spengler kjørte seg opp fra 18. startposisjon til en 6. plass i mål, mens Farfus startet som nummer 20 og endte på 9. plass i mål. En annen som hadde god fart, særlig mot slutten av løpet var Paffett. Han tok 3 plasser på de siste rundene og kunne nok havnet høyere opp hadde det ikke vært for problemene i starten av løpet. Vi gratulerer Mortara med sin 2. seier for sesongen og ser frem til neste løp som er om 3 uker på Oschersleben-banen. Sist sesong vant Mattias Ekstrøm på denne banen og vi håper han kan gjøre det igjen.

Resultater fra Zandvoort:
1. E Mortara
2. M Rockenfeller   + 1.513
3. M Ekstrøm   + 8.417
4. J Green   + 13.283
5. A Tambay   + 21.313
6. B Spengler   + 26.397
7. G Paffett   + 33.791
8. D Werner   + 33.923
9. A Farfus   + 34.706
10. R Schumacher   + 36.380

Werner sin 8. plass er hans beste plassering noensinne i DTM. Ekstrøm tar poeng for første gang på 3 løp og Green tar inn noen poeng på mesterskapsleder Paffett. Disse to kjører forøvrig i samme team. Den kjedelige 11. plassen ble denne gangen R Merhi sin. Han var 411 tusendeler bak Schumacher.

Stillingen sammenlagt for førere etter 7 av 10 løp:
1. G paffett   109
2. J Green   93
3. B Spengler   91
4. E Mortara   74
5. M Tomczyk   69
6. M Rockenfeller   67
7. M Ekstrøm   62
8. C Vietoris   24
9. A Farfus   19
10. T Scheider   18 

19 av 22 førere har tatt poeng og foruten nevnte Merhi, er det de to damene Rahel Frey og Sussie Wollf som står med en smultring i sammendraget. Merhi er nok den som er nærmest poeng og det skal skje en del før damene i feltet klarer poengplass. Vi kan merke oss at den dessidert dårligste på kvalifisering de siste gangen, David Coulthard, har tatt med seg 14 poeng hittil og ligger på 11. plass i sammendraget. Man skal kanskje aldri si aldri når det gjelder poeng for damene?

Stillingen sammenlagt for bilmerkene:
1. Mercedes   256
2. Audi   251
3. BMW   200

Audi har tatt et kraftig jaffs på ledelsen som Mercedes hadde, og det kommer til og bli noen spennende løp fremmover. Jeg trodde Mercedes skulle vinne merkemesterskapet overlegent, men nå er det kamp. Etter 5. runden lå faktisk Audi sist, også bak BMW. Det skal nevnes at BMW kjører med bare 6 biler mens Audi og Mercedes har 8 biler på startstreken. Hver BMW-bil har tatt 33 poeng i snitt, mens Mercedes-bilene har tatt 32. Det er jevnere i mesterskapet enn man skulle tro, og de neste løpene vil det være kamp både om mesterskapstittelen for førere og for bilmerkene. Det blir mer DTM om 3 uker.