Av Vegar Bjørge

Denne helgen er det endelig klart for en ny runde i DTM på Norisring. Bana er 2,300 km lang og kjøres 83 ganger, men før løpet skal det kjøres treningsomganger og kvalifisering. Kvalifiseringen er lik den vi er kjent med i Formel 1 og den foregår på lørdag. Treninene foran vært løp er også viktig for å få stilt opp bilen riktig til baneforholdene som ventes på løpsdagen. Bruno Spengler vant i fjol etter en dominerende Jamie Green hadde vunnet 3 år på rad. Min favoritt denne helgen er Mattias Ekstrøm. Han har ikke vunnet siden nest siste løpet i fjol. Han har vist også i år at han er en toppfører, og skal han melde seg på i tittelkampen, må han vinne i helgens løp.

Audi, BMW eller Mercedes? Alle er kapable til seier i helgens løp.

I første treningsomgang er nettopp svenske Ekstrøm raskest foran noe overraskende Ralf Schumacher. Bruno Spengler, i sin BMW, er 3. raskeste. Det skiller bare 0,676 sekunder mellom beste og dårligste rundetid, så det er mange her som til slutt kan stå i pole position når dagen er slutt. Jeg kommer tilbake med mer, men ikke før søndag kveld.

Vi har alltid smårare biler her i lørdagssnacks og i dag er inget unntak. Mazda AZ-1 Autozam er ikke ofte til salgs. Dette er en sjelden bil byggd for det japanske marked. Den ble produsert i 4392 eksemplarer 1992-95. Bare noen få har havnet utenfor Japan, og denne står i England. Det er en såkalt kei-car som slipper avgifter i Japan. Disse er populære og alle japanske produsenter har et dusin forskjellige kei-cars i utvalgslista si. Her er det snakk om små 3-sylindrede motorer med 660 ccm størrelse. Ca 60 hk og lav vekt gjør disse bilene morsomme å kjøre, men det er ikke noe særlig plass i de. Mazda, eller Autozam som den egentlig heter på hjemmemarkedet, måler fra fanger til fanger 329,5 cm og fra speil til speil 139,5 cm. En småbil i ordets riktige betydning. Bilen på bildet selges til høyeste bud på e-bay. Regn med ca 6500 £ for bilen og litt i frakt. men bruk feriepenger og litt til på dette, så skal jeg låve deg artikkel på bloggen og stor berømmelse…..

Mazda AZ-1 90-talls miljøbil fra Japan.

Fra billig samlebil til en litt dyrere og enda mer eksklusiv. Ferrari 599 GTO SA Aperta, byggd i kun 80 eksemplarer og akkurat dette står i USA og til salgs for 925 000 $ som er en god del mer enn noen av oss får i feriepenger. For den summen får du en 2011 modell med 661 HK og 0-100 tid på 3,5 sek. Det gir seg ikke før du er oppe i 325 km/t. Så spørs det hvordan denne åpne Ferrarien klarer den europeiske krisen, eller kanskje den blir værende i trygge Amerika? En pen prisstigning vil det nok uansett bli om man har den noen år.

Kanskje ikke den lekreste Ferrarien, men spesiell er den 599 GTO SA Aperta

Vi holder oss til Ferrari, for ryktene om Sebastian Vettel i Ferrari Formel 1-team blir bare sterkere og sterkere. Nå skal det visstnok være sikkert at han kjører Ferrari fra 2014 sammen med Fernando Alonso. I mellomåret 2013 skal enten Felipe Massa kjøre, eller så får Mark Webber sjansen. Vettel skal få en årslønn på rundt 150 millioner kroner.

Neste helgs Pikes Peak blir utsatt på grunn av skogbrann i området. Det er det 90. gangen løpet blir arrangert og er dermed USA sitt eldste motorløp, etter Indianapolis 500. De 211 deltagerne til årets løp må altså omgjøre planene sine, men arrangøren regner med å kjøre løpet i juli eller førsten av august. Banen er 12,42 miles lang og de raskeste bruker ca 10 minutter opp banen. Favoritt er fjolårsvinner Nobuhiro Tajima i en Suzuki, men han vil få kamp av flere andre.

Noen nyheter må vi ha med ettersom Hr. Andersen er i feriemodus. Det er ikke så mange store nyheter men det er nå fastslått at Toyota og BMW skal utvikle sitt samarbeid. Nå handler det om hybrid og el-biler, i tillegg skal Toyota få tilgang til 1,6 og 2,0 liters dieselmotor fra BMW etter 2014. Den største nyheten er likevel at Toyota og BMW går sammen om utvikling av en sportsbil. Kanskje det er neste Supra som er på gang? Uansett, kjedelige Toyota blir morsommere med BMW, mens morsomme BMW blir kjedeligere med Toyota?

Opel har satt en liten 1,4 liters turbomotor i sin Insignia. 140 HK i en liten turbomotor skal visstnok være ok for å flytte denne tunge bilen. Opel har kampanje på bilen og med mye utstyr som sikt og lys pakke, OPC ekstriørpakke, sportseter, 18″ alufelger, Flex Ride Adaptive chassis som i tillegg er senket. Om det er mye bil for pengene, skal ikke jeg mene noe om, men det er mye bil med liten motor til kr. 349 900,-. Du kan for 20 000 kroner mindre velge en 2,0 liters diesel med 110 HK og start / stopp. Valget mitt hadde helt klart blitt diesel.

Opel Insignia er en lekker bil som absolutt burde selge bedre
Forrige artikkelFredagsrapport 26 – nyheter denne uken
Neste artikkelDTM: Kongen av Norisring er Jamie Green