Av Vegar Bjørge

Le Mans

Helgens store happening i internasjonal motorsport er 24-timers løpet på Le Mans. Det starter i dag kl 1500 og sendes i sin helhet (nesten) på Eurosport. Mange timer med spennende racing og ofte mange spektakulærer incidenter. Ofte har dette skjedd når biler blir tatt igjen med en runde eller 3. Selvfølgelig blir det da mye Le Mans denne helgen og regn med oppdateringer utover kvelden. Det er 80. gangen Le Mans blir kjørt etter første løpet i 1923. Le Mans handler om gentlemen i tekniske vidunder. Her har alle de største bilfabrikantene vært med og mange kjente racerbil førere. Tekniske nyvinninger som har blitt testet ut på Le Mans er blant annet framhjulsdrevne racerbiler (1927), Michelin radialdekk på en Lancia Aurelia (1951), bremseskiver for personbiler (1953), halogen hovedlys på Porsche og Ford (1963), turbomotor i Porsche (1974). Både wankelmotor, dieselmotor og selvfølgelig bensinmotorer har vunnet på Le Mans og i år er det hybrid som gjelder.

Toyota er klare for å utfordre Audi på Le Mans

LM P1 klassen er toppklassen i Le Mans, og her vil nok vinneren være å finne. Mange av disse bilene må bryte om så ikke blir fasit. Audi og Toyota er favoritter men Honda, Oak, Pescarolo og Lola vil være der om favoritten får problemer. Bilene i denne klassen er nesten fri for reguleringer, og her testes det ofte ut nye tekniske vinninger. Det populæreste i år er KERS-systemer som gir mulighet for å kalle en bil hybrid. Den må da klare hele pitlaneområdet i 60 km/t ved bare å bruke energi fanget opp via KERS-systemet. Dette systemet bruker både Audi og Toyota med flere. Kjennetegnet på disse bilene er hvitt nummer på rød bakgrunn.

Joest Racing sin R18 e-tron er en av favorittene

LM P2 er prototyper som i LM P1 klassen, men her er det flere regler å holde orden på. Chassis får ikke koste mer enn € 355 000,- og motor skal ikke overstige € 75 000,-. I 2012 er det 6 chassier tilgjenglig i tillegg til 3 motorer, altså 18 forskjellige kombinasjoner. Teamene kjøper dette av underleverandører og kan da sette det sammen til en racebil. Minste vekt er 900 kg, det samme som LM P1-bilene, og tanken skal romme 75 liter med bensin. Disse bilene kjennes igjen på sitt hvite nummer og blå bakgrunn.

LM GTE Pro klassen er for mer standardiserte kjøretøy, om man kan kalle de det. Her er det Ferrari 458, Porsche 911, Aston Martin Virage og Chevrolet Corvette som gjelder. Minimumsvekt er 1245 kg, og 90 liters bensintank er det som gjelder her. Her finner vi proffesjonelle team som blir støttet fra fabrikk. Mens prototyp klassen bruker hvite hovedlys skal GTE klassene kjøre med gule lys. Dette er for å se de betydelig raskere prototypene om natten og slippe de enklere forbi. Denne klassen har i tillegg hvitt nummer på grønn bakgrunn.
LM GTE Am klassen er amatør klassen mens GTE Pro er for de proffe. Forskjellen på klassene er at i Am klassen skal bilene være minst 1 år gamle, teamene kan bare bruke 1 fører fra platinum eller gold klassen, mens resten må være silver eller bronze førere. Stylingen kan også være litt heftigere i Pro klassen. Her er det hvite nummer på orange bakgrunn som gjelder.

Ferrari 458 fra Krohn Racing

Nissan Juke Nismo

Nismo er kjent for alle som liker biler fra Nissan. Særlig de mer sporty variantene og da særlig Skyline har blitt foredlet av Nismo, som oppgraderer understell, motor og karosseri. Nå kommer Juke i en Nismo variant, og denne skal bygges i England. Kan hende vi får se den i Norge? Nismo varianten av Juke skal bli en del tammere enn Juke R, som kommer i en begrensen produksjon. Den får en 1,6 liters turbo maskin med rundt 180 HK. Nok i en bil som ikke er større enn Polo. Presentasjon av bilen skjer på Le Mans nå i helgen.

Nissan Juke Nismo

McLaren får representant i Norden

Superbilen McLaren MP4-12C har nå fått en autorisert forhandler å vise seg frem hos. Er du spekulant på en slik bil så kan du nå se den i utstillingslokalene til Autoropa i Stockholm eller Malmø. Er du seriøs nok kan det også være mulig å få prøvd den. Autoropa er kjent med McLaren fra før. De var en av få som fikk gjøre service på 90-talls ikonet McLaren F1. McLaren MP4-12C har 625 HK fra en 3,8 liters V8 og når 100 km/t fra stillestående på utrolige 3,1 sekund. 330 km/t kan man ende i om man ikke slipper gassen før det stopper. I Stockholm er nok en slik øvelse utelukket, men for all del ikke la feige Bjørge stoppe deg. Svenske staten trenger litt kroner fra oss rike naboer, så…….Prisen på bilen er € 221 800,- pluss norske avgifter. Om du blåser ut litt i Stockholm, med påfølgende bøter, så kan du etter betalte avgifter, kjøre med god samvittighet resten av ditt liv, selv om vidunderet slipper ut mer enn 120 g/co pr. km.

Demobil til prøving i Stockholm. Løp og prøv!

Toyota Camette Sora

Denne helgen er det stor leketøysmesse i Tokyo, og Toyota følgte for å være med der. Konseptet til Toyota retter seg mot barn, selv om det er en fullskala bil med el-motor. Det er meningen at barn skal lære om bil før de skal begynne å øvelseskjøre, og mor kan samtidig bruke bilen til og fra butikken når hun skal småhandle. Denne kommer nok ikke på markedet, men morsom er den!

Lek og lær fra Toyota