Av Vegar Bjørge

Lotus har stoppet produksjon av biler i 3 måneder, og da er spørsmålet om det nå er slutt for dette forhenværende stolte engelske merke. Vi har de siste årene sett flere lovende prototyper fra Lotus, og det var ventet flere nye modeller. Tanken har vært å lage ekslusivere modeller, i tillegg til modellprogrammet de nå har. I dag består det av lette sportsbiler med ikke alt for imponerende effekt. Men effekt er ikke alt når vekta er lav. Slagordet Lotus har levd etter i all tid. Spørsmålet jeg nå stiller meg er om det er slutt? Kan dette være endestasjonen eller er det bare et hvileskjær? Jeg håper på det siste, men veit at det har aldri vært noen hvileskjær i bilindustrien. Når noen sliter å må legge ned produksjon for en periode, er det som regel kun tid før det er slutt.

Lotus Evora som det vel mest sannsynlig ikke blir mer av

Lotus Elite fra Paris Motor Show 2010

Colin Chapman stiftet Lotus Engineering Ltd i 1952 og da var Lotus et engelsk bilmerke. Et av veldig mange. Proton eier nå dette merke med stolte gener, og da særlig i motorsport. Formel 1 har Lotus bedrevet i mange år, helt fra 1958 til 1994. 79 seierer ble det tilsammen og 7 mesterskap, og det kan bli flere. 2010 startet Lotus igjen sin satsing på Formel 1, og Kimi Räikkönen har vist at han kan vinne løp i år med sin Lotus. Det påvirker foreløpig ikke Formel 1-teamet det som skjer med Proton.

Formel 1 bilen fra 1977

I Malaysia har altså det statlig eide Proton tatt over bilmerket og eid det helt siden 1996. General Motors har også vært eier av merket fra 1986 til 1993 da det ble solgt til Bugattieier Romano Artioli. Han gikk konkurs bare et år senere og redningen var da Proton. Det har virket som Lotus har kommet over de værste kneikende og var nå i ferd med å utvide modellfloraen. Elite, som ble presentert på Paris Motor Show i 2010, skulle være første bil ut og så produksjonsklar ut da den ble vist. Motoren i bilen er på 5,0 liter + en el.motor og yter 620 hk og 720 nm. Toppfart skal være 315 km/t. Dette er fantastisk fra et merke som har gitt oss Super 7, Lotus Cortina, Esprit, Elan, Lotus Omega, m.m.

Nå skal arven føres videre til en ny eier. Det ryktes at det skal være DRB-hicom, som blant annet er forhandler av Mercedes og Honda i Malaysia, som skal kjøpe en stor del av hele Proton. Vet ikke hvor mange av dere lesere som synes dette virker lovende? Jeg har mine tvil om det blir noe særlig Lotus produksjon i nær fremtid. Håper jeg tar feil, noe jeg heldigvis ofte gjør. Nå er det ihvertfall ikke så langt unna et salg, og det kan være det som taler for at dette går bra. Vi vil ikke ha et nytt salg ala Saab, som drar ut i laaaaang tid.

Uansett er jeg redd for at vi gravlegger et nytt tradisjonelt bilmerke…..

Lotus Elan 2014
Lotus Elite 2014
Lotus Elise 2015
Lotus Esprit 2014
Lotus Eterne 4-d 2015
Lotus City Concept

Den positive Bjørge tar litt overhånd på slutten av kvelden og når jeg nå ser planene Lotus har, så håper jeg at det blir et Lotus i fremtiden. Dette ser lovende ut og alle disse bilene blir sportsbiler i ypperste klasse og vanskelige konkurrenter både for Porsche, Ferrari, Maserati og Lamborghini. Kanskje det går an å kjøpe Lotus for 1 krone og få sammen en gjeng kamrater og holde dugnad? Var slik det begynte på Colin sin tid…….