Av Vegar Bjørge

Opel sliter med manglende lønnsomhet, selv om de selger brukbart med biler. General Motors, som eier Opel, vil nå flytte produksjon ut av Tyskland og åpne for import fra lavkostland som Mexico, Sør-Korea og Kina. Fram til 2014 har de en avtale om ikke å forandre på produksjon, men etter det skal avtalen fornyes og det regnes det som sikkert at Russelsheim mister Astra produksjonen. Det er nå over 10 år siden Opel/Vauxhall kunne vise til positivt resultat, og det ser ikke de amrikanske eierne noe positivt i. 16 milliarder dollar er tapt siden 1999 og spørsmålet er om ikke GM egntlig er ute etter å selge Opel.

Problemet til General Motors er at de nå begynner å få en del merkevarer som krysser hverandre. Det er ikke så stor forskjell på Opel, Koreanske Chevrolet og Buick. Chevrolet er lavprismerket i Europa, mens Opel skal være et merke mellom lavpris og premium. Chevrolet selges også i mange andre verdensdeler,Buick skal være et stort merke for Kina, mens Opel kun skal selges i Europa. Europa har hatt en nedgangsperiode i økonomien og slik ser det også ut til å fortsette en stund, mens vekst markeder som Russland, Kina og India må Opel holde seg unna. Da er det ikke lett å ta inn det man taper i Europa på andre markeder. VW selges over hele verden og går som ei kule.

Buick, som er det GM-merket som øker mest i Kina, er egentlig byggd på Opel sine modeller. Insignia har stått modell for populære Regal og spørsmålet er om ikke disse to merkene burde slås sammen til et stort Opel. Da hadde nemlig regnskapet hatt gode muligheter til å god i pluss. GM ga jo til slutt opp Saab, og har vært flinke til å stikke kjepper i hjulene for de som ønsker å kjøpe det svenske bilmerke. Vi får nok desverre ikke se Saab logoen på noen nye biler på en stund, men det er nå en fare for at Opel skal lide en lik sjebne. Ihvertfall kommer det til og bli forandringer, og jeg tror ikke de blir til det beste for Opel.

GM kjøpte Opel i 1929 og Opel har alltid vært GMs største merke i Europa. Det er fortsatt slik, og Opel er også en stor arbeidsgiver i Tyskland. Merkel har flere ganger påpekt hvor viktig Opel er for landet og gang på gang har tyskerne klart å få til lukrative avtaler for produksjon i sitt eget land. Det er et lite varsko også for Merkel at lønnsnivået nå har nådd en smerteterskel for de store industrieierne. GM er ikke alene om og true med nedleggelse av fabrikker, det er også et hett tema hos Ford. I nabolandet Frankrike vil PSA, som eier Peugeot og Citroen, sende produksjonen til lavkost land i Øst-Europa.

For dere som ikke kjenner Opel sin historie og forstår hvor viktig Opel har vært i tysk bilindustri. Før 2. verdenskrig var Opel desidert største merke i Tyskland, i hele Europa faktisk. I Norge hadde Opel 13 % markedsandel langt inn på 90-tallet og var det største merke her til lands. Det er fortsatt et av de største i Europa, og har alltid Astra og Corsa helt i salgstoppen, både på hjemmemarkedet og Europa. GM har vært en god eier, ihvertfall en stund, men de har ikke intresse av å drive bilproduksjon som ikke er lønnsom. Det intressante blir og se hva Merkel kommer til å gjøre for å beholde Opel produksjon i landet. Kan det bli et stort oppkjøp i bilindustrien i løpet av kort tid? Jeg tror det…..