Hjem Klassikere Klassikker: Audi Quattro

Klassikker: Audi Quattro

Tekst: Vegar Bjørge

Audi kom med sin populære rallybil i 1980 og for en suksess det ble! Uten tvil er dette Audis viktigste modell gjennom alle tider. Den regjerte på rallyveier (vant i sitt debut løp), og den ble en populær bil på gata. For det var en ganske så sivilisert rallybil Audi hadde skapt. Dette var den første firehjuls drevne Audien, og med denne modellen ble firehjuls drift introdusert til alle. Vi ble alle klar over hvor overlegen firehjulsdrift var på dårlig føre.

Motoren var en 2.1 l rekkemotor med fem sylindre, enkel overliggende kamaksel og 10 ventiler. Første utgave av motoren leverte 200 hk (147 kW). Den ble senere oppgradert, og siste verson hadde 220 hk (164 kw) da med doble overliggende kamaksler og 20 ventiler. Motoren var perfekt for trimming og i konkurranseskikk hadde mange Quattroer flere hundre hester mer enn i original utgave. Modellen hold seg nesten uforandret frem til pensjon i 1991. Det ble gjort en liten oppgradering i 1985 med forandring i grill, frontlykter og lister. Bilene ble håndbygget i Tyskland og produksjonen endte på respektable 11 452 eksemplarer.

De første bilene hadde manuelle sperrer bak med feste til håndbrekket, og i 1987 kom Thorsen differensialen som erstattet de manuelle sperrene. Dette systemet var altså starten på Audis populære biler med 4 hjulsdrift og har blitt videreutviklet til det nærmest perfekte systemet det er i dag.
Det har kommet noen spesialmodeller med utgangspunk i Quattroen. Sport Quattro er en slik. Den hadde 250 hk og kortere akselavstand. Denne ble brukt i rally og var base for gr. B bilen som het S1. Gruppe B var verstingsbilene i rally som kun overlevde i 1 år. Det var dette reglementet som ga opphavet til Porsche 959. Den skal vi komme tilbake til ved en senere anledning. Sport Quattroen ble produsert i kun 200 eks, og er en ettertraktet samlebil.

Sport Quattro
Denne er tilsalgs på automobile.de for den nette sum av 225 000 euro. 1,6 mill nkr!

De aller fleste bilene som er i Norge er bruktimpotert, fordi det ble kun solgt 5 nye Quattroer her til lands. Det vil si at skal du ha en norsksolgt må du nok belage deg på å grave dypt i lommeboken. Ellers er prisbildet for Quattro stigende og dette er en bra investering for de som har godt lei aksjer. Det blir jo heller ikke fler av disse.