Tekst: Vegar Bjørge

Torsdag starter 3. runde i rally-vm som nå forflytter seg fra kalde Sverige til Mexico. Selv om snø og is forsvinner vil det også nå være mange utfordringer for kjørerne. Grus blir underlaget i Mexico og her vil ingen kjøre først, så kvalifiseringen på torsdag er helt avgjørende for hvordan løpet kommer til å gå. Den som vinner den 5,18 km lange etappen vil få bestemme sin startpposisjon først, nr. 2 er neste som bestemmer og slik går det til startposisjonene er bestemt. Det og bli nummer 10 eller dårligere på torsdag kan altså bli ganske avgjørende for muligheten til å vinne rally. 

Det er i de mexicanske fjellene rundt byen Guanajuato som står på UNESCO’s liste over verdens kultur- og naturarv steder. I høydene rundt byen vil bilene få puste problemer i den tynne lufta og de taper fort 20 % effekt, noe som kanskje utjevner effekt forskjellen som WRC og S2000 bilene har. Dette vil være en fordel for Sebastian Ogier i sin Skoda Fabia S2000 med flere. Sammenlagt skal det kjøres 407,87 km og vi får en monster etappe på hele 55 km. Jeg tror alikevel det blir en av WRC bilene som vinner og største favoretten er Sebastian Loeb.

Sebastian Loeb leder nå VM etter 2 løp, selv om han ikke gjorde det så godt i Sverige hvor han kun klarte en 6. plass. I Monte Carlo-rally i VMs føste løp vant han og takket være 2 seierer i powerstage etappene i de to første VM-løpene, har han en 7 poengs ledelse til Mikko Hirvonen. Hirvonen, som nå kjører samme bil som Loeb, startet med en 4. plass i Monte Carlo mens han i Sverige tok en sterk 2. plass bak landsmannen Jari Matti Latvala som brøyt etter urforkjørsel i Monte Carlo. Dette gjør at han er nummer 4 i VM på plassen bak teamkolega Petter Solberg. 3. plass i Monte Carlo ble følgt opp med 4. plass i Sverige. I Mexico tok Petter sin siste ordentlige seier helt tilbake i 2005 og nå er det helt klart tid for gjentakelse. Han har ihverfall utstyr som skal holde til seier.

Andre som kan blande seg i toppen er Mads Østberg, Ott Tanak fra Estland, og russeren Evgeny Novikov alle i en Ford Fiesta WRC bil. Vi kan også merke oss at Ken Block kjører sitt første løp for sesongen i sin Monster sponsede Ford Fiesta. Han kommer til å ha med seg en team kompis for første gang i Monster teamet og det er en gammel kjenning. Kris Atkinson gjør comeback i rallysirkuset og han har kjørt bra i Mexico før. En 2. plass fra 2008 og han regner jeg med vil være med og kjempe om gode VM-poeng. Henning Solberg er også på startstreken i en Ford Fiesta. Selv om vi ikke kan regne med noen seier fra Henning, vil han ha gode muligheter til å få noen VM-poeng. WRC Team Mini Portugal er nå ansvarlig for VM satsingen til Mini etter at Prodrive ikke har økonomi til dette lenger. Jeg tror Mini også skal kunne kjempe i topp 10, selv om ikke fabrikksteamet har med seg den rutinerte Dani Sordo i Mexico. I stedet er det Armindo Araujo fra Portugal, Paulo Nobre fra Brasil og Fransisco Name, Mexico som blir å finne i hver sin Mini. Sist nevnte skal kjøre en Prodrive Mini.

I fjol var det en dramatisk siste dag, da Ogier krasjet fra tet. Det ble da Loeb som vant , noe han har gjort 5 ganger før. Hirvonen var 2. mann foran Latvala og Petter Solberg. Mads Østberg ble nummer 5 og Henning Solberg kom på plassen bak. Tanak ble nummer 10 i fjolårets løp og dette var det første VM-poenget hans. Vi kommer til å følge VM-rally i Mexico Hver dag fra kvaliviseringen på torsdag og med fyldige oppsummeringer både fredag, lørdag og søndag.